Copyright © Terus Melangkah
Design by Dzignine
Thursday, February 24, 2011

Jom Kita Cuci !


Assalamualaikum.

Pada hari ini aku sekali lagi mendapat dugaan. Sungguh malang sekali untuk aku kerana gagal menghadapi dugaan tersebut. Aku begitu sedih kerana aku gagal dalam mengahadapi dugaan tersebut. Mungkin ini disebabkan oleh hati aku yang mungkin dicemari titik hitam oleh hasutan syaitan . Ya kita ini manusia sesekali kita akan tersungkur dalam menempuhi dugaan hidup ini.

"Telah berjayalah orang yang membersihkan hatinya dan telah rugilah mereka yang mengotorkannya" (Al-Shams : 9-10)

Alhamdulillah Allah masih lagi beri kesempatan kepada aku untuk berfikir dengan waras dengan menggunakan nikmat akal yang diberikan olehnya. Dengan menggunaka teknologi SMS aku telah bertanya kepada rakan2 aku yang aku rasa boleh membantu aku mencari jawapan tentang cara untuk kita menyucikan hati kita dalam kembali semula kepada fitrahNya. 
Beginilah sms daripada aku dan aku akan tulis org yang telah reply sms tu mengikut waktunya:
aku: Assalamualaikum msg ni dihntar kpd rkn2 sy yg yakin dapat mmberi rply pstve...pd cr pndpt rkn2 bgimna cr utk membersihkan hati kt stlah mlkukan byk dosa...lau bleh rply2 lar. mekasih.

  Alhamdulillah maklumbalasnya aku terima dan yang sms2 tertera dibawah ni aku tidak ubah pun walau .

Farah Diana (4.04 pm) : Salam.pbyakkan solat sunat taubt..bc quran slalu,.dlm msa y sma, cba mpbaiki klemahan dri..

Saleha (4.06 pm) : Smyg dgn lebih ikhlas n mntk dhpuskn dosa..cba utk biasa kn dgn solat tahajud..klu bley jgn tnggl p0m..then, akn dpt rasa kn sesuatu yg menenangkn yg x tau nk terngkn mcm mne mlainkn anda mraseknnya smdiri..slamt mncuba..
Mat Yo (4.07 pm) :1)brtaubt kpd Allah s.w.t 2) sntiasa brd0a dan berzikir dgn hati yg ikhls...3)tidak mngulngi d0sa yg dilkukn..4) sntiasa mlkukan prkra2 baik..5)s0lat 5 wktu dan mngamalkn ibdat sunat..as salam

Shima (4.09 pm) :Wslm. Kalau aku, aku bce Quran kot.

Fahmi (4.13 pm) :Wsslm, lau aq ar mar. Lau aq rase resah ke, rasa mcm trbebn sngt ar. Selaluny aq akn wk qiamullai. Sembnyg s0lat sunat tahajjud, s0lat sunat taubat, n s0lat hjat. 2cra aq. Try ar lu mar. Mungkin dngn cra nie leh menengkn atymu i2.

Roy (4.21 pm) : tdknamanye mnsia klu xda dosa..kcuali pra rasul yg tlh dimaksumknNYA..Krn manusia brdosalh, pin2 taubat sntiasa trbuka..tgs kita, masuklh ke sana!!

Amin (4.26 pm) : Salam.maaflah ammar, ilmu masih kurg kalu nk membntu.. Cdgn aku, baca alquran, solat sunat taubat, zikir..

Dan bersegeralah kamu kepada keampunan dari Tuhanmu dan syurga yang terbentang seluas langit dan bumi, disediakan bagi orang bertaqwa ( Al-Imran )

Alhamdulillah saya amat besyukur kerana mendapat balasan dari anda sekalian dan insyaALLAH saya akan cuba sedaya upaya untuk melaksanakan apa yang dirply oleh anda semua. Saya berharap entri ini bukan sahaja berguna buat saya namun saya juga berharap agar para pembaca juga dapat mengambil  manfaat dari pada perkara diatas insyaALLAH moga kita dapat keredhaan daripadaNya.

4 comments:

  1. entry ney bg ak insaf la....tq la....bru ak sdar....kwn2 ak yg laen sume byk wat ibadah sunat...
    tp sejak2 abih spm ney...lepas kuar dr sester, lliat sket....skali pk, insaf kejap...pahtu blaku lg......arap sudi2 la membantu ye.......... =)

    ReplyDelete
  2. ASSALAMUALAIKUM ;
    AMMAR SORY EH, TAK BALAS MESEJ , KREDIT EXPIRED...
    HAHAHAHAHA ,

    CUCIKAN HATI ;
    SELAIN BACA AL-QURAN , SOLAT SUNAT...
    BERZIKIR PUN BOLEH CUCIKAN HATI DAN SUCIKAN HATI,,

    ReplyDelete
  3. xper kita sama2 lah berusha yer sahabat..

    ReplyDelete
  4. jgn tinggal tahajjud..jgn lagha sgt ngn tenet tuh tamboh2 facebook =)

    ReplyDelete

Jika ada kekurangan dalam penulisan ini sila tinggalkan pesanan disini :)