Copyright © Terus Melangkah
Design by Dzignine
Saturday, February 05, 2011

Kasihmu Abadi Selamanya..Al Fatihah Buat Nenda

Al Fatihah

Tanggal 5.2.2011 aku menghadapi lagi satu kematian iaitu nenda yang tersayang. Tidak sampai seminggu sahabat aku meninggal.Namun inilah yang dinamakan takdir.Mereka terpaksa pergi menghadap yang Esa. Kita juga pasti menyususul suatu hari nanti.Kerana Allah juga ada menyebut setiap yang hidup pasti akan mati.

Sebenarnya aku telah pulang ke kampung pada rabu lalu setelah mendapat berita bahawa dia tenat. Namun aku dan keluarga telah pulang pada tengah hari kelmarin kerana abang dan kakakku perlu mengemaskan barang2 mereka kerana mereka akan kembali ke universiti mereka pada hari ni. Namun pada tengah hari tadi aku mendapat berita bahawa nenda ku telah pergi meninggalkan kami pada pukul 12.40 tengah hari . Aku dan keluarga ku yang lain terus ke kampung aku iaitu Pulau Suri. Nasib baik ada bot. Aku bernasib baik kerana aku sampai disana sebelum dia dimandikan. Alhamdulillah Allah memberi kesempatan kepada aku abangku kakakku dan adikku untuk memberi penghormatan terakhir kepada dia dengan membaca surah Yasin dan beberapa surah lain .

Namun aku bersyukur sebelum aku pulang kelmarin aku sempat bersalam dan meminta maaf kepadanya dan bagaikan hendak ku curah air mata apabila aku tengok keadaanya aku mencium tangannya sebelum pulang. Maklumlah dia adalah orang yang paling tua di kampung aku kerana umornya mencecah seratus lebih. Alhamdulillah aku sangat bersyukur kerana pengurusan jenazah dia berjalan lancar . Hari ni aku lewat solat asar kerana lewat pulang dari tanah perkuburan. Aku kira dalam pukul 6.30 petang rasanya pengebumian selesai. Aku pun x mahu cerita banyak2 sebab takut ia akan menyiksa dia yang berada di alam lain. Apa yang aku harapkan agar rohnya diterima Allah dan dosanya diampunkan dan ditempatkan dalam golongan yang beriman. Apa yang ku harapkan agar semua anak cucu dia selalu menyedekahkan apa2 amalan soleh kepadanya agar dia diterima Allah.

Ya Allah ampunkanlah nendaku sekiranya dia lalai semasa hayatnya dari megingati Mu,
Ya Allah ampunkanlah nenda ku sekiranya dia membuat kesilapan kepada Mu,
Ya Allah jauhilah nenda ku dari azab kubur dan azab api neraka mu yang maha pedih,
Ya Allah dekatilah dia dengan syurga Mu.
Jauhilah dia daripada tergolong dalam kalangan orang yang mendustai Mu,
Masukkanlah roh nya bersama roh orang yang soleh,
Roh orang yang patuh pada perintahMu,
Sesungguhnya ya Allah benar Engkau yang menciptakan aku
Tapi Allah jika tidak kerananya juga tiada aku di sini
Ya Allah janganlah lah kau luputkan fikiran aku tentangnya
Kerana aku tidak mahu melupai seseorang yang boleh dianggap berjasa dalam hidupku,
Ya Allah ya Rahim
Berikanlah rahmat mu ke atas rohnya
Kerana ku tahu hanya rahmat Mu yang diperlukan olehnya bagi memasuki syurga Mu
Perkenankan doaku ini ya Allah
Kerana inilah perkara yang aku bisa lakukan untuk berbakti kepadanya
Perkenankanlah ya Allah x3
Sesungguhnya kau Maha Bijaksana dan Maha Penyayang

3 comments:

  1. ammar, umur nenda anda seratus tahun lebih...wah,menabjukan..

    ReplyDelete
  2. family yg aku kasihi, sentiasa sedekahkan pahala buat nenda kita n abi skali..jgn kita lalai ngn kehidupan dunia ni..kita hanya pinjaman.. ammar ingat ni sokmo2

    ReplyDelete

Jika ada kekurangan dalam penulisan ini sila tinggalkan pesanan disini :)