Copyright © Terus Melangkah
Design by Dzignine
Sunday, April 03, 2011

Sebuah Pertemuan

 

Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

C/O 1:
Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

(*) Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

C/O 2:
Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Ulang (*)

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan
Yang terbias pada ketulusan
Sekeping hati seorang insan
Bernama teman 

Assalamualaikum. Pada post ni saya ingin berkongsi satu lirik lagu nasyid dari kumulan UNIC. Sebenarnya apa yang mempengaruhi saya untuk menulis tentang post ini adalah setelah sahabat saya bertanyakan tentang lagu ini. Kerana lagu ini ada makna kepadanya. Oleh kerana saya ni memang peminat nasyid jadi saya tahulah tantang lagu ni. Sebenarnya lagu ini di ambil dari satu hadis
“Tidak beriman seorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri.” Hadith Riwayat Bukhari

Jika kita lihat pada masa kini. ramai yang menyalah tafsir erti cinta yang sebenarnya. Kebanyakan remaja pada zaman sekarang ni sering menafsirkan CINTA= Kapel. mungkin ini adalah disebabkan pengaruh dari media pada zaman sekarang. Namun jika kita lihat melalui skop yang luas  cinta ini pelbagai. Jika kita lihat pada hadis diatas contohnya , jika seseorang mengasihi saudaranya. Bagi saya (sila betulkan jika saya salah) hadis ini menyatakan bahawa kita sebagai umat islam seharusnya mengasihi saudara kita yakni umat islam kerana umat islam itukan bersaudara. Banyak cara kita boleh mengasihi saudara kita, dengan membantu mereka sudah menunjukkan bahawa kita sudah mengasihi mereka. Namun perlu diingatkan , pada zaman sekarang banyak remaja yang menyalah tafsir erti CINTA itu.

Ada juga remaja yang sudah terlanjur bersama pasangan mereka. Bila ditanya mengapakah mereka berbuat sedemikian. Ada yang yang menyatakan bahawa kerana mereka mencintai pasangan mereka. Adakah mereka sudah hilang akal? Betapa ceteknya pemikiran mereka sanggup menggadai maruah demi 'CINTA' murahan mereka. Baru2 ini saya ada melihat video di laman web langitilahi.com , jika benar lah mereka itu cinta kenapa sanggup merosakkan sesama sendiri. Sudah tentu pembaca semua pelik apa yang rosaknya. Ya rosak ,rosak akhlak, rosak maruah ,rosak diri mereka sendiri dan mungkin merosakkan masa depan mereka sendiri . Mana taknya , contohnya jika lah si wanita itu sarat mengandung anak luar nikah, sudah tentu jika diketahui ramai , sudah tentu ada yang berpandangan buruk kepada mereka.

Namun begitu kita sebagai seorang manusia jika membuat kesilapan janganlah menjadi jahidan jangan lah kita ego. Setelah membuat kesilapan bertaubatlah sebenat benar taubat. Jangan lah kita ego dan berfikiran cetek dengan berfikiran bahawa kesalahan itu tidak ada makna bagi kita. Ya mungkin sekarang tidak ada makna namun bagaimana disana kelak. Adakah kita ingin  disiksa di sana nanti? sudah tentu tidak bukan.

Diakhir kata, marilah kita merubah pemikiran kita tentang mengasihi saudara kita. Luaskan pemikiran jangan sempitkan, sesungguhnya jika kita melarang saudara kita dari melakukan keburukan juga adalah tanda kita mengasihi mereka, kerana apa? Ya kerana apabila kita menasihati dan melarang mereka sudah tentu kerana kita tidak inginkan mereka dari menanggung balasan disana kelak. Didalam Islam tiada kejayaan untuk diri kita sendiri namun sebaiknya kejayaan itu adalah kejayaan untuk semua umat islam. Sekian

11 comments:

  1. i agree 100%....remaja skarang mudah sgt t'ikut-ikt dgn nafsu mereka..

    ReplyDelete
  2. hah yer2..so kna pndai kawal nafsu tuh.haha

    ReplyDelete
  3. haha aku harap sgt msa masuk u nnti tak terjebak dalam bnda2 mcm tu. debar wey. kita tak tahu en apa yg bkal berlaku akn dtg. berdoa je la dpt jadi org yg lebih baik.

    ReplyDelete
  4. yer2 terima kasih..ya sbb tu lah bila masuk U nanti kita mmg patut jaga diri..yer mmg takut...haha oleuh itu mula skunk lg kita kna bersedia..

    ReplyDelete
  5. kne sedia ngn perisai iman.......cehh,,hbt aq..

    ReplyDelete
  6. btol 2 amar...huhuhu

    ReplyDelete
  7. yer doh kna sedia perisai setebal plumbum..hah lagi sape hok nk ke overc

    ReplyDelete
  8. Bestnye lagu ni!
    Kenangan kenangan^^

    ReplyDelete

Jika ada kekurangan dalam penulisan ini sila tinggalkan pesanan disini :)